Oszustów przy sprzedaży pojazdów, motocykli, fortepianów czy innych dużych przedmiotów staje się coraz więcej. Przestępcy podszywają się pod kupujących, oferując fałszywe umowy przedwstępne, często z cudzoziemskimi danymi, a dokumenty tożsamości mogą być sfałszowane lub skradzione.
Fałszywe e-maile i niebezpieczne przelewy
Po nawiązaniu kontaktu oszust wysyła fałszywą wiadomość e-mail podszywającą się pod firmę logistyczną. Wiadomość ta wygląda profesjonalnie i zawiera logo firmy oraz dane kontaktowe. W treści pojawia się prośba o opłacenie „ubezpieczenia transportu” za pomocą linku do fałszywej strony.
W przypadku wątpliwości ze strony sprzedającego, oszust przekonuje, że sam dokonał wpłaty i zapewnia, że środki zostaną zwrócone po dostarczeniu towaru. Niestety, po dokonaniu przelewu kontakt się urywa, a sprzedający zostaje oszukany.
Jak się bronić?
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
- nie klikaj w podejrzane linki i nie dokonuj przelewów bez pełnej weryfikacji,
- w razie jakichkolwiek wątpliwości, skontaktuj się bezpośrednio z firmą logistyczną i potwierdź autentyczność transakcji,
- w przypadku podejrzenia oszustwa lub jeżeli przelew został już wykonany, natychmiast skontaktuj się z bankiem i złóż zawiadomienie na policji lub w prokuraturze.
Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP oraz Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego są dostępne, aby pomóc w sytuacjach związanych z cyberprzestępczością.